Tutories
L’acció tutorial és el conjunt d’accions educatives que contribueixen al desenvolupament personal de l’alumnat, al seguiment del seu procés d’aprenentatge i a l’orientació escolar, acadèmica i professional. El seu objectiu és potenciar la seva maduresa, autonomia i capacitat de prendre decisions coherents i responsables, per tal d’ajudar-los en el seu creixement personal i en la seva integració en la societat. D’altra banda, l’acció tutorial facilita una dinàmica positiva en el grup-classe i implica a l’alumnat en la vida del centre.
L'acció tutorial correspon al conjunt dels professors i comprèn el treball compartit de tots els professors que intervenen en un grup d’alumnes.
Les activitats de l’acció tutorial s’estructuren en quatre eixos, amb uns continguts especialment adaptats al moment evolutiu en què es troben:
- Desenvolupament personal. Objectiu: contribuir a la formació integral de l'alumne-a, facilitant el seu autoconeixement en els àmbits d'aptitud, de personalitat i d'interessos, propiciant alhora l'acceptació d'ell mateix i dels altres i col·laborant en el desenvolupament del seu criteri personal. Aspectes que es treballen: autoconeixement, organització del temps d’estudi i de lleure, valors i cura de la imatge, emocions i afectivitat, autoregulació i hàbits de vida saludable, etc.
- Orientació escolar. Objectiu: facilitar a l'alumne-a un aprenentatge millor, possibilitant la coordinació i integració dels diferents aspectes que incideixen en el seu procés d'aprenentatge. Aspectes que es treballen: procés d’aprenentatge, opcionalitats, avaluació i autoavaluació, perspectives de futur, etc
- Orientació acadèmica i personal. Objectiu: ajudar a fer una elecció adequada del currículum per a estudis futurs. Capacitar l'alumne per tenir, un cop finalitzi l’etapa escolar, prou autonomia i criteri per a l’elecció de professió, la recerca i obtenció de treball, la gestió del seu temps lliure i la seva formació permanent. Aspectes a treballar: itineraris acadèmics i professionals, situació de l’entorn, món laboral, presa de decisions, etc.
- Convivència i participació. Objectiu: contribuir a crear un ambient positiu en el grup classe i d’implicació i col·laboració en la dinàmica del centre. Aspectes a treballar: relació amb els altres, participació al centre, habilitats socials, resolució de conflictes, habilitats comunicatives, valors per viure en democràcia...
El tutor de curs és el professor responsable de vetllar per l’aplicació del projecte educatiu en l’acció docent i educativa adreçada a un grup d'alumnes, i té la missió d’atendre a la formació integral de cadascun d’ells i seguir dia a dia el seu procés d’aprenentatge i maduració personal, ajudant-los a prendre decisions amb vista a les opcions posteriors, de continuació d’estudis o d’ingrés en el món laboral.
Les principals funcions del tutor de curs, estan contemplades en les Normes d’Organització i Funcionament del Centre: conèixer la situació real de cada alumne i del seu medi familiar social, mantenir relació personal amb els alumnes del grup i els seus pares a través de les oportunes entrevistes i reunions periòdiques, efectuar el seguiment global dels processos d’aprenentatge de l'alumnat amb la intenció de descobrir les seves dificultats i necessitats especials i les altes capacitats, articulant les respostes educatives adequades i cercant els oportuns assessoraments i suports, coordinar l’avaluació dels processos d’aprenentatge de l'alumnat, fomentar en el grup d’alumnes el desenvolupament d’actituds participatives, afavorir en l'alumnat l’autoestima personal i ajudar-lo en la superació dels fracassos en els processos d’aprenentatge i les dificultats de qualsevol altre tipus, etc.