Inici | Contextualització i diagnosi

Contextualització i diagnosi

CONTEXTUALITZACIÓ

El que pretenem al nostre centre és que en totes les aules es facilitin els EVA (entorns virtuals d'aprenentatge). Per aquest motiu disposem de connectivitat WiFi a tot el recinte educatiu, dispositius assignats per aula i per cicle. L’alumnat disposa de tauletes digitals o ordinadors per tal de fomentar un aprenentatge més personalitzat. A més a més, tot l'equip docent disposa d'un ordinador portàtil, i de projectors o pissarres digitals a la majoria de les aules.

 

Infraestructura de la xarxa

L’escola disposa de connectivitat a internet mitjançant 2 línies de fibra òptica, totes dues s’utilitzen per alumnat, professorat, administració (direcció, secretaria, recepció, administradora) i PAS.

A dins de l’edifici la connectivitat, tant via cable sense fil ethernet  és totalment coberta. A secretaria, serveis, direcció, administració, pastoral i TIC tots els dispositius estan connectats via cable i la resta d’espais (aules d’informàtica, aules, espais generals) tenen accés a la xarxa sense fil.

Pel correcte funcionament de la xarxa s’han instal·lat un total de 29 antenes wifi, distribuïdes de la següent manera: 1 a la zona de secretaria, 3 a la zona d'infantil/idiomes/reunions, 10 a la primera planta, 9 a la segona, 3 a la zona primària i 1 al gimnàs. També es disposa de diferents switchs distribuïts de la següent manera: 1 al rack de secretaria, 1 a l’aula 109, 1 a l’aula 107, 2 a la sala de professors de primària, 1 sala professors de secundària, 4 al magatzem TIC de la segona planta i 1 al despatx TIC.

Es disposa de 3 xarxes wifis diferents a escola, PROFESSORS, ALUMNES i ARD. La primera l’utilitza tot el personal del centre i la segona la utilitzen els ordinadors de les sales d'informàtica, tauletes i ordinadors dels carros i els alumnes de l’ESO fins Batxillerat. La tercera és pels datàfons de l’escola. Per a la gestió de les diferents xarxes i de la seguretat de les mateixes es disposa d’un Firewall Fortinet, que es gestiona via web pel TIC del centre. També compta amb el suport d'un tècnic que s'encarrega del manteniment tot el material així com de coordinar, organitzar i tractar de solucionar les incidències que en el dia a dia es van donant.

Pràctiques del centre i d'ús i aplicació de la tecnologia.

L'assoliment de la competència digital en el centre està organitzada i articulada des de la Comissió Digital, formada per un representant de cada etapa. Aquests referents es reuneixen un cop per setmana, juntament amb la direcció del centre si s'escau, per definir les línies de treball comunes i per desenvolupar l'estratègia digital del centre.

La promoció de la Competència Digital de l'Alumnat és un dels eixos vertebradors del projecte educatiu del centre. De manera transversal es potencien situacions d'aprenentatge que promouen l'ús de les eines digitals com a eines potenciadores d'aprenentatges actius i significatius i competencials. S'ha fet una distribució curricular dels continguts digitals que s'han de potenciar més en cada cicle, i a més, s'ha planificat un procés d'avaluació competencial d'aquests. També es promou aquesta competència digital en l'equip docent, oferint formació permanent i participant en les diferents subxarxes territorials de Cultura Digital. El que es vol aconseguir és esdevenir un centre cada cop més competent digitalment parlant.

L'Estratègia Digital de l'Escola Maristes Anna Ravell té una integració directa amb el Projecte Educatiu de Centre. S'ajusta de manera plena al context d'aquest centre, però recau principalment en dos apartats específics al PEC, que exposem a continuació:

Com es comprova, la vinculació que hi ha entre el PEC i l'Estratègia Digital és directa, ja que l'ús responsable de la tecnologia i la necessitat de desenvolupar les Competències Digitals de l'Alumnat ja sortia al PEC i són ara objectius principals d'aquesta estratègia. Sí que s'ha de dir que el Projecte Educatiu de Centre s'ha d'actualitzar i el centre dedicarà els pròxims cursos per oferir una proposta d'actualització que contempli les referències necessàries a l'àmbit digital per garantir la millora en aquestes competències a tots els nivells.

Així doncs, per tal d'afavorir els EVA (espais virtuals d'aprenentatge), així com l'assoliment de la competència digital per part de tot l'alumnat, totes les aules de l’escola disposen d'ordinadors (sigui portàtil o de sobretaula), projector, equip d’àudio i pissarra digital interactiva (des de P3 fins a 4t) o pantalla per projectar (la resta d’aules). Pel que fa als espais comuns (sala de mestres, aules polivalents ...), aquests també disposen de connexió a la xarxa.

L’escola disposa d'una aula TAC, amb 24 ordinadors de sobretaula que fa servir l'alumnat de primària, majoritàriament de 3r a 6è per tal de desenvolupar totes aquelles tasques relacionada amb l'aprenentatge a través de la tecnologia.

Com a suport addicional es disposa de carros de càrrega amb tauletes digitals i ordinadors portàtils a l’escola. Bàsicament és on es carreguen les tauletes que fan servir l'alumnat d'infantil i primària, així com ordinadors portàtils tant d'alumnat que ho pugui necessitar , així com aquells que faci servir el personal de suport que treballi al centre.

L'alumnat des de ben petit aprèn l'ús de les diferents possibilitats que ofereixen alguns dels diferents programes que s'inclouen dins de l'entorn Office 365 i que es fan servir per construir coneixement integrant-se, en ocasions, dins de les diferents matèries, a més de les hores específiques que es puguin dedicar l’ensenyament-aprenentatge de les eines multimèdia. En aquest sentit, cal comentar que la llarga tradició del centre dins del projecte 1x1 ha permès que l'alumnat de secundària, ja des del primer any pugui gaudir d'un entorn altament vinculat a l'ús de les TAC, així com un professorat amb molta experiència a l'hora de poder planificar i desenvolupar classes amb aquesta metodologia.

De fa uns anys a ara, l'escola també va creure necessari començar a implementar la robòtica tant en l'etapa de primària com a secundària. Per impartir la matèria de robòtica en els diferents cursos, disposem de diferents robots adaptats a les necessitats de l'alumnat tals com: Lego We Do i Lego Spike. A més, sobretot en l'etapa de secundària i paral·lelament a la robòtica, es treballen altres entorns complementaris relacionats amb la programació i pensament computacional com C++, Codecombat, Pyton, Arduino o Scratch També l'alumnat aprèn mitjançant aplicacions a través de dispositius mòbils, tals com App Inventor.

DIAGNOSI

El centre ha elaborat la seva diagnosi mitjançant l'eina Selfie que és un qüestionari digital, i va ser passat durant el curs 2021-2022, tant a l’equip directiu, com al claustre i l’alumnat. Per tal de tenir uns resultats més acurats es van configurar diferents enquestes segon a qui anaven adreçades. Dins de l'alumnat es va passar tant als alumnes de cicle superior de primària com als cursos de secundària, exceptuant l'etapa de Batxillerat. En tots els casos el percentatge de membres de la comunitat educativa que van respondre a aquest formulari va ser prou alt, per això calia considerar que les valoracions d'aquesta diagnosi podien ser molt útils per elaborar l'Estratègia Digital de Centre.

Resultats de la diagnosi: punts forts i punts febles

El centre va fer una exhaustiva extracció dels punts forts i febles en l'àmbit digital a partir de l’eina Selfie, els indicadors de centre i els indicadors de la Cultura Digital de centre. Aquestes llistes de punts forts i febles es divideixen en dos grans eixos: alumnat i equip educatiu.

 

La valoració general que es pot extreure un cop fet el buidatge es resumeix en les següents conclusions:

 

A - LIDERATGE

Punts forts

  • Desenvolupament de l’estratègia digital del centre amb col·laboració amb el professorat.

 

B - COL·LABORACIÓ I XARXES

Punts forts

  • Percepció positiva d’un ús adient de les eines tecnològiques amb l’objectiu de col·laborar amb altres entitats.

C – INFRAESTRUCTURA I EQUIPS

Punts forts

  • Disposar d’una infraestructura adequada, fiable i segura per permetre i facilitar l’ús de pràctiques innovadores d’ensenyament, aprenentatge i avaluació.
  • Facilitat en l’accés a internet relacionat amb l’ensenyament i l’aprenentatge.

 

 

D – DESENVOLUPAMENT PROFESSIONAL CONTINU

Punts forts

  • Facilitat d’accés a DPC relacionat amb l’aprenentatge i ensenyament amb tecnologies digitals.

 

E - PEDAGOGIA: RECOLZAMENTS I RECURSOS

Punts forts

  • Ús que fa el professorat per comunicar-se, tant entre el seus membres com pel que fa a tot el relatiu al centre, a través de les tecnologies digitals.
  • Preparació de l'ús de les tecnologies digitals per a l'aprenentatge mitjançant l'actualització i la innovació de les pràctiques d'ensenyament i aprenentatge.

 

F – PEDAGOGIA: IMPLEMENTACIÓ A L’AULA

Punts forts

  • Implementació a l'aula de les tecnologies digitals per a l'aprenentatge, actualitzant i innovant en les pràctiques d'ensenyament i aprenentatge.

 

G – PRÀCTIQUES D’AVALUACIÓ

Punts forts

  • Els anys d’experiència d’haver treballat amb suport digital per accedir als aprenentatges i que permet que, nomes fent petits ajustos, es puguin fer millores substancials donat que la base ja està feta.

 

H – COMPETÈNCIES DIGITALS DE L’ALUMNAT

Punts forts

  • A l’escola els alumnes aprenen a crear continguts digitals. 

Un cop analitzats els resultats de l'enquesta, tenint en compte els punts forts però també aquells aspectes en què encara hi ha un marge de millora es van decidir una sèrie d'objectius que podreu veure en l'apartat Objectius del'EDC i que, l'assoliment d'aquests, ens permetran aconseguir, establir i millorar la cultura digital del nostre centre.

 

Portes Obertes Anna Ravell

Contacta

Ens vols conèixer?

Concertem una visita

CAPTCHA
Aquesta pregunta es fa per comprovar si vostè és o no una persona real i impedir l'enviament automatitzat de missatges brossa.
Imatge CAPTCHA
Introduïu els caràcters que es mostren a la imatge.